Humor prodává. Víc než jen informace.

Humor patří k prezentaci, stejně jako prezentace k humoru. Prezentace dobře okořeněná humorem baví, a humor, dobře odprezentovaný, nachází své diváky. Navíc platí, že člověk „smějící“ je člověk důvěřující. Takže když se na prezentaci nebo konferenci dopustíte inteligentního humoru, změní se vám publikum z nedůvěřivého na důvěřující. A lidé, kteří vám důvěřují, chtějí kupovat. Myšlenky, služby, i produkty.
Když umíte publikum pobavit, jste pro ně člověk přátelský a hodný jejich důvěry. Vidí ve vás někoho, koho baví život, spatřují ve vás naději, radost a schopnost vést druhé. A co víc, publikum, které se baví, si během vaší prezentace nádherně odpočine. To proto, že smích přináší relaxaci na dvou místech těla - brániční dutý sval a jemné obličejové svalstvo, kam se jinak koncentruje svalové napětí při stresující prezentaci výsledků za první kvartál 2017. Relaxující účinek humoru je zatím zcela nedoceněný, speciálně v korporátním prostředí. Lidé, kteří ho umí v prezentacích přinášet, se stávají hrdiny dnešní doby.
Humor je komické vyjádření informace, situace nebo vztahu. To, jak udělat z obyčejné informace humornou, je záležitostí vašeho úhlu pohledu. To znamená, že teprve váš výklad, pojetí nějaké informace ji udělá humornou. Do té doby je prostě jen informací. Humor vzniká především tehdy, když posluchače překvapíte.
Základními stavebními kameny humoru jsou momenty očekávání a momenty překvapení. Jako takovou cvičebnici si vezměme prezentaci na TED Talks od Luise von Ahn s názvem "Spolupráce v obřím měřítku", kterou najdete s českými titulkyZDE. Pojďme se společně podívat, jak Luis tvoří inteligentní humor jednoduchou a následováníhodnou cestou:
Krok 1. KONTEXT
Luis začíná hned v první větě vytvořením kontextu. Pro kontext platí, že to musí být něco, co většina lidí v sále zná, takže začíná dotazem: „Kolik z vás už muselo vyplnit nějaký webový formulář, kde jste byli požádáni o přečtení řetězce zdeformovaných znaků, jako jsou tato?“ a ukáže klasický CAPTCHA formulář, který také určitě znáte z přihlašování na různé servery.
Krok 2: NAPĚTÍ
Vzápětí přichází se zesilující větou, která zvýší napětí a zvědavost v divácích: „Pro kolik z vás to bylo otravné?“ Tato otázka je geniální. Máme si totiž myslet, že právě přichází kritik tohoto příšerného přihlašovacího formuláře. Napětí vzniká vždy, když existují různé možnosti výkladu a my si nejsme jisti, která možnost je ta správná. (Vzpomeňte si na nějakou situaci, kdy jste něco plácli a pak jste si nebyli jistí, jestli to váš šéf správně pochopil.) Takže lidé v sále začínají pomalu zvedat ruce, protože si myslí, že před nimi stojí někdo, kdo přišel kritizovat zlý systém, protože ho to taky vytáčí.
Krok 3: PŘEKVAPENÍ
Luis: „Skvělé. To jsem vymyslel já.“ Pro překvapení je nutný ten okamžik nepřipravenosti, zaskočenosti diváka. V divákově těle, který je zaskočený tím, co slyší a vidí, se vytvoří na milisekundu napětí, které je vzápětí uvolněno. Ono uvolnění rozpohybuje brániční svaly a směje se.
Pokud se jednou rozesměje, a nota bene ve větší skupině lidí, je náchylný se smát znovu. Je připraven na další moment očekávání a překvapení. Dobří prezentátoři s tím umí pracovat. Je jim jasné, že se publikum nedokáže smát 30 minut v kuse, takže mezi chvílemi smíchu musí být momenty seriózních informací a zároveň očekávání, jestli se humor bude opakovat.
A Luis s tím pracuje. Začíná seriózně vysvětlovat, jak CAPTCHA funguje. A zhruba po 1 minutě přidává další grafický humor, když ukazuje znaky v přihlašovacím formuláři, které tvoří slovo WAIT (čekat) a opět přidává napětí: „Nejlepší na tom je zpráva, kterou obdržel helpdesk asi o 20 minut později.“ A přidává překvapení: „Pomoc, už čekám přes 20 minut a nic se neděje!“ a opět přihazuje napětí: „Ale tento uživatel na tom ještě hůř.“ A ukazuje printscreen s náhodnými znaky tvořícími slovo RESTART.
Jestli se tyto situace opravdu staly nebo si je Luis vymyslel, není podstatné. Podstatné je, že ho publikum pozorně poslouchá 16 minut, ačkoliv mluví o složitém systému zadávání znaků, které následně pomáhají převádět knihy do digitální podoby. A dokáže tyto informace zabarvit humorem, který pomáhá publiku nakoupit jeho myšlenky. A lidé chtějí kupovat. Mají před sebou někoho, komu mohou důvěřovat a ještě je to milý a přátelský člověk. Nebo tak alespoň vypadá.
___________________________________________________________________________________________
A ještě poznámka pod čarou. Luis von Ahn je na první pohled bytostný ajťák, žádný komik. Přesto dokáže humor chytře využít ve svůj prospěch.
A ještě poznámka pod čarou. Luis von Ahn je na první pohled bytostný ajťák, žádný komik. Přesto dokáže humor chytře využít. svůj prospěch.